Si prefereixes veure el web sempre en català, fes clic aquí.
Avantatges fiscals de tenir un cotxe elèctric a Espanya
Actualització 2026
Fins al 31 de desembre de 2026, per la compra d’un vehicle elèctric podràs descomptar fins a 3.000 € en la teva declaració d’IRPF, complint alguns requisits. Una deducció a la qual se sumen més avantatges fiscals, com el 100% en l’impost de matriculació i bonificacions de fins al 75% en el de circulació, segons el teu ajuntament. A més, per instal·lar un punt de recàrrega a casa, pots afegir altres 600 € a les teves deduccions. Com aprofitar tots aquests beneficis?
Quadre d’avantatges fiscals per al teu cotxe elèctric el 2026
|
Avantatge: |
Quant pots estalviar: |
Qui ho regula: |
|---|---|---|
|
Deducció en l’IRPF per la compra del vehicle. |
15% / màxim 3.000 €. |
Estat. |
|
Deducció en l’IRPF per la instal·lació d’un carregador domèstic. |
15% / màxim 600 €. |
Estat. |
|
Impost de matriculació |
Fins al 100%, segons el nivell d’emissions de CO2. |
Estat i Comunitat Autònoma. |
|
Impost de circulació (IVTM). |
Fins al 75%, segons cada ajuntament. |
Ajuntament. |
|
Deduccions addicionals. |
Depén de cada comunitat autònoma. |
Comunitat Autònoma. |
|
Cotxe elèctric d’empresa. |
Possible reducció en la valoració com a retribució en espècie. |
Estat. |
D’altra banda, encara que no es tracta d’un avantatge fiscal sinó d’una ajuda directa del Govern, també pots beneficiar-te de fins a 4.500 € amb el Pla Auto+, que substitueix a l’anterior Pla MOVES III.
Deducció de l’IRPF per comprar un cotxe elèctric nou: fins a 3.000 €.
La principal deducció durant aquest any és la del 15% del valor d’adquisició del vehicle en l’impost de la renda. Però és important tenir en compte que la base màxima per aplicar aquesta deducció és de 20.000 €, incloent-hi les despeses i tributs relacionats amb la compra.
Això significa que, encara que paguis pel teu cotxe més de 20.000 €, el límit que podràs deduir-te és de 3.000 € (el 15% de 20.000).
Quins requisits has de complir per deduir-te el 15% en l’IRPF?
Les condicions publicades per l’Agència Tributària per deduir el 15% per la compra del teu cotxe elèctric el 2026 són aquestes:
- El vehicle ha de ser nou i matricular-se per primera vegada el 2026*.
- No pots dedicar-lo a una activitat professional, ni ara ni en el futur.
- Ha de pertànyer a alguna d’aquestes categories: M1 per a turismes, L6e per a quadricicles lleugers, L7e per a quadricicles pesats i L3e, L4e o L5e per a motocicletes.
- El preu no pot superar l’import màxim establert per la normativa estatal d’ajudes públiques per a la mobilitat elèctrica, segons cada model.
- El model ha de ser subvencionable segons la normativa estatal aplicable en el moment de la compra, o del pagament a compte.
* O en els dos exercicis següents, si enguany has pagat a compte almenys el 25% del valor del vehicle i el reps el 2027 o 2028.
Pots deduir-te el 15% si encarregues el teu elèctric el 2026 i el reps després?
Si comences a pagar el 2026 un cotxe elèctric que rebràs en el futur, i fins i tot, si ja has realitzat pagaments a compte des del 30 de juny de 2023, pots deduir-te el 15% de l’adquisició en l’IRPF d’aquest any complint dos requisits:
- Els pagaments a compte que has fet han de sumar, almenys, el 25% del cost total del vehicle.
- La resta dels pagaments i l’adquisició del vehicle hauran de fer-se, a tot tardar, abans que finalitzin els dos exercicis fiscals següents.
Compatibilitat entre la deducció del 15% en l’IRPF i el Pla Auto+ en comprar un elèctric
En comprar un elèctric, un dubte habitual és si són acumulables els avantatges en l’IRPF i les ajudes del Pla Auto+, l’antic Pla MOVES III.
En principi sí que poden coexistir tots dos beneficis. No obstant això, hem de tenir en compte que el Pla Auto+ és una subvenció directa en el preu de compra, amb imports que poden arribar als 4.500 € per als vehicles particulars. I això afecta a la deducció del 15% en l’IRPF, concretament en el càlcul de la base màxima dels 20.000 € per fer-la. Posem dos exemples:
|
Preu del vehicle: |
35.000 € |
20.500 € |
|---|---|---|
|
Ajuda Pla Auto+: |
4.500 €* |
4.500 €* |
|
Càlcul per a l’IRPF: |
35.000 – 4.500 = 30.500 € |
20.500 – 4.500 = 16.000 € |
|
Base aplicable: |
20.000 € (base màxima) |
16.000 € |
|
Deducció 15% IRPF: |
3.000 € |
2.400 € |
* 4.500 € és l’ajuda màxima del Pla Auto+ per a particulars, però depèn del compliment dels requisits del sistema de valoració EEE (Elèctric Econòmic Europeu).
Deducció en l’IRPF per instal·lar un punt de recàrrega: fins a 600 €
A més dels avantatges fiscals per la compra d’un vehicle elèctric, fins al 31 de desembre de 2026 continua vigent la deducció del 15% per la instal·lació d’un punt de recàrrega a casa.
En aquest cas, la base màxima per calcular la deducció és de 4.000 € per la compra i instal·lació del carregador. I, com a conseqüència, un descompte de fins a 600 € en la teva declaració de la renda.
Quines despeses poden deduir-se en la deducció de l’IRPF per instal·lar un carregador de cotxe elèctric?
La normativa que regula aquest benefici inclou en el càlcul dels 4.000 € tot allò relacionat amb el teu carregador domèstic:
- La compra de l’equip de subministrament.
- L’adquisició dels materials necessaris, com ara cables i elements de protecció.
- Els costos dels instal·ladors professionals.
- Les obres que puguin ser precises per fer l’estesa i la posada en marxa de l’equip.
Quines condicions ha de complir la instal·lació d’un carregador per ser deduïble en l’IRPF?
En primer lloc, per beneficiar-te de la deducció és imprescindible que l’immoble o la plaça de garatge siguin de la teva propietat.
D’altra banda, hauràs de tenir en compte que altres quantitats subvencionades, bé des de la teva comunitat autònoma o a través de l’ajuntament, no formen part de la base per calcular la deducció del 15%.
I, finalment, hauràs de conservar el Certificat d’Instal·lació Elèctrica que es lliura una vegada posada a punt la instal·lació del punt de recàrrega, i assegurar-te que els pagaments no s’hagin realitzat en efectiu. Únicament podràs utilitzar els mitjans de pagament que contempla la normativa: targeta bancària, transferència, xec nominatiu o ingrés en compte.
Quant pots deduir en l’IRPF entre el cotxe elèctric i el carregador: 3.600 €
Si sumes els avantatges fiscals de la compra del cotxe i la instal·lació del carregador, enguany pots acumular fins a 3.600 € de deducció en la base imposable de la teva declaració de la renda. De què depèn?
- Del preu de compra del cotxe i del carregador, descomptant les possibles subvencions directes, tant estatals com comunitàries o municipals.
- Del cost del procés d’instal·lació del carregador i els materials que hagin estat necessaris per a l’obra.
- Del compliment dels requisits que estableix la normativa per calcular i aplicar les deduccions.
L’impost de matriculació: quant paguen els cotxes elèctrics
Un altre estalvi en comprar un cotxe elèctric és el percentatge de reducció en l’impost de matriculació, que pot arribar a ser del 100%.
La Llei d’Impostos Especials incentiva la transició a tecnologies no contaminants, entre les quals s’inclouen els vehicles d’hidrogen, els híbrids endollables i els elèctrics purs. Dins d’ells, els que no superen els 120 grams de CO2 emesos per quilòmetre gaudeixen d’un tipus impositiu del 0% en fer la matriculació.
Així, si el teu cotxe és 100% elèctric, no hauràs de pagar aquest impost. I en els altres casos, el seu import es distribueix de la manera següent el 2026:
|
Emissions de CO2 |
Impost de matriculació |
|---|---|
|
Fins a 120 g/km |
0 % |
|
De 121 a 159 g/km |
4,75 % (3,75 % a les Canarias) |
|
De 160 a 199 g/km |
9,75 % (8,75 % a les Canarias) |
|
Més de 200 g/km |
14,75 % (13,75 % a les Canarias) |
Les reduccions municipals en l’impost de circulació dels vehicles elèctrics
Quant a l’Impost sobre Vehicles de Tracció Mecànica (IVTM), la llei delega a cada ajuntament l’aplicació de les possibles bonificacions que, en alguns casos, arriben al 75%.
Per tant, segons el model del teu vehicle, les característiques del motor, el seu impacte mediambiental i, sobretot, el municipi en el qual està el teu domicili fiscal, pots obtenir un important descompte en l’impost de circulació.
Aquest impost, a diferència del de matriculació, té l’avantatge addicional de què gaudeix de les bonificacions aplicades un any darrere l’altre, podent acumular l’estalvi durant tota la vida del vehicle segons l’ajuntament.
Comprova quant bonifica el teu ajuntament l’IVTM si tens un elèctric
En el cas de Madrid, per exemple, s’aplica una bonificació del 75% a tots els vehicles amb l’etiqueta mediambiental ZERO i ECO de la Direcció General de Trànsit. En el cas de l’etiqueta ECO, l’avantatge s’aplica només durant els primers 6 anys, mentre que el descompte en l’etiqueta ZERO no té aquest límit.
A la ciutat de Barcelona, en canvi, aquests descomptes oscil·len entre el 50% per a vehicles ECO que emetin menys de 120 g/km de CO₂, fins al 75% en els turismes de zero emissions. I en tots dos casos s’estén durant els primers 5 anys, generalment. L’ajuntament també contempla una bonificació del 40% per a les motos elèctriques.
En conseqüència, la recomanació és que consultis l’ordenança fiscal del teu ajuntament en relació amb l’impost de circulació per a vehicles elèctrics, perquè varia entre els uns i els altres.
Les deduccions addicionals de les comunitats autònomes
A tots els avantatges que hem analitzat en aquest article, es poden unir les pròpies de cada comunitat autònoma. Deduccions autonòmiques en l’IRPF, plans d’incentius específics i altres mesures, que poden afegir nous estalvis a la compra del vehicle i a la instal·lació del carregador domèstic.
Es tracta d’ajudes que van renovant-se, modificant-se i ampliant-se al llarg del temps, i els percentatges i els àmbits d’aplicació varien, per la qual cosa convé que revisis les que es poden aplicar al teu cas a cada moment.
Paguen menys IVA els cotxes elèctrics?
És un dubte estès i la resposta és que no: els vehicles elèctrics, en l’actualitat, continuen pagant el 21% d’IVA.
La raó és que la normativa de la Unió Europea no permet reduir el tipus impositiu dels vehicles de passatgers als estats membres.
Per aquest motiu, les ajudes relacionades amb l’impuls del vehicle elèctric estan articulades a través dels avantatges fiscals que estem repassant al llarg d’aquest article, així com altres ajudes directes.
Com canvien els avantatges fiscals quan el cotxe elèctric és per al treball
Encara que la deducció del 15% en l’IRPF estableix com a condició que el vehicle no s’utilitzi per a l’activitat professional, això no implica que un treballador autònom no pugui gaudir dels altres avantatges que té a la seva disposició, tant estatals com autonòmics i municipals, en comprar el seu cotxe elèctric.
El més important en aquests casos serà analitzar quines ajudes existeixen en cada cas, i la compatibilitat que les normes estableixin entre les unes i les altres.
De la mateixa manera, l’ús de l’elèctric com a retribució en espècie per part de les empreses també té la seva pròpia regulació i, en molts casos, pot constituir-ne un altre avantatge significatiu. L’Agència Tributària contempla, en aquest sentit, reduccions de fins a un 30% en determinats vehicles elèctrics i híbrids.
Llista de control per aprofitar tots els avantatges fiscals del cotxe elèctric el 2026
- Confirma amb el venedor que el vehicle és nou i pertany als models compatibles amb els avantatges fiscals i les possibles subvencions.
- Assegura’t que no el faràs servir per a ús professional, ja que no ho contempla la normativa per a la deducció en l’IRPF.
- Verifica que el punt de recàrrega domèstic està homologat per complir les condicions de la deducció i les ajudes directes que puguin aplicar-se.
- Realitza la instal·lació del punt de recàrrega amb professionals i conserva el Certificat d’Instal·lació Elèctrica (CIE).
- Evita fer els pagaments en efectiu i guarda els comprovants de les compres i els serveis, tant en el cas del vehicle com del carregador.
- Informa’t dels diferents plans i subvencions vigents, tant del Govern com de la teva comunitat autònoma i ajuntament, en el moment de realitzar les compres, matricular el vehicle i tramitar l’impost de circulació.
- Calcula com afecten altres ajudes a la base imposable per rebre els avantatges fiscals.
Preguntes freqüents sobre els avantatges fiscals del cotxe elèctric
Quant dedueix un cotxe elèctric en l’IRPF el 2026?
En el cas de cotxes 100% elèctrics, es pot deduir fins a un 15% del seu valor de compra, amb una base màxima de 20.000 €. Per tant, la deducció pot arribar als 3.000 € si es compleixen els requisits.
Fins quan està vigent la deducció del 15% en l’IRPF enguany?
Fins al 31 de desembre de 2026, tant si el vehicle es paga totalment i es rep aquest mateix any, com si es realitzen pagaments a compte d’almenys un 25% per completar l’adquisició en els pròxims dos anys fiscals.
Puc deduir-me per la compra d’un elèctric de segona mà?
No. En l’IRPF, no pots aplicar la deducció del 15% si el vehicle és de segona mà, ja que únicament s’aplica a vehicles de nova matriculació.
Es pot combinar el Pla Auto+ amb la deducció en l’IRPF?
Sí. Les ajudes directes del Pla Auto+ poden coexistir amb la deducció del 15% en la declaració de la renda. Però tingues en compte que les quantitats subvencionades pel pla hauran de contemplar-se en calcular la base de la deducció.
El cotxe elèctric paga l’impost de matriculació?
No, si es tracta d’un elèctric pur o amb un nivell d’emissions inferior a 120 g/km de CO₂. Si es compleixen les condicions, estarà en el tram impositiu del 0%.
El cotxe elèctric paga l’impost de circulació?
Segons el municipi pot haver-hi diferents bonificacions, ja que l’Impost sobre Vehicles de Tracció Mecànica està regulat per cada ajuntament.
Tots els ajuntaments descompten el 75% en l’IVTM?
No. Cada ajuntament estableix els seus límits i requisits per reduir l’impost de circulació de vehicles elèctrics, segons models i nivells d’emissions.
Puc deduir-me el carregador del cotxe elèctric en l’IRPF?
Sí. El 2026 pots aplicar el 15% de deducció sobre el cost d’adquisició i instal·lació del carregador domèstic, amb una base màxima de 4.000 € i, per tant, 600 € de deducció.
Els cotxes elèctrics tenen IVA reduït?
En l’actualitat, no. La Unió Europea no permet reduir el tipus impositiu de l’IVA per als vehicles elèctrics, de manera que tributen al 21%.
Un híbrid endollable té els mateixos avantatges fiscals que un elèctric?
No necessàriament. Depèn del tipus d’avantatge fiscal i dels requisits sobre models, emissions i altres característiques que estableix cada administració.
Puc aplicar la deducció del 15% en l’IRPF si uso el cotxe per treballar com a autònom?
No. Si el vehicle està afecte a una activitat econòmica, no pot beneficiar-se d’aquesta deducció específica.
Descobreix en un minut la tarifa que millor s'adapta a tu:
{{firstStep.title}}
Descobreix en un minut la tarifa que millor s'adapta a tu:
{{title}}
{{content.phone.title}}
{{content.phone.text}}
{{content.phone.phoneText}}
{{content.form.title}}
{{content.form.text}}
{{content.form.success.title}}
A Endesa no t'has d'adaptar a les nostres tarifes perquè elles s'adapten a tu. Compara les diferents tarifes tu mateix entrant al nostre catàleg. O, si ho prefereixes, respon a algunes preguntes i ens encarreguem de comparar entre totes les tarifes de llum i gas per oferir-te una recomanació personalitzada.
Descobreix en un minut la tarifa que millor s'adapta a tu:
{{title}}
{{content.phone.title}}
{{content.phone.text}}
{{content.phone.phoneText}}
{{content.form.title}}
{{content.form.text}}
{{content.form.success.title}}
A Endesa no t'has d'adaptar a les nostres tarifes perquè elles s'adapten a tu. Compara les diferents tarifes tu mateix entrant al nostre catàleg. O, si ho prefereixes, respon a algunes preguntes i ens encarreguem de comparar entre totes les tarifes de llum i gas per oferir-te una recomanació personalitzada.
Comparador de tarifes de Llum i Gas
A Endesa no t'has d'adaptar a les nostres tarifes perquè elles s'adapten a tu. Compara les diferents tarifes tu mateix entrant al nostre catàleg. O, si ho prefereixes, respon a algunes preguntes i ens encarreguem de comparar entre totes les tarifes de llum i gas per oferir-te una recomanació personalitzada.
Descobreix en un minut el producte que més s'adapta a tu:
{{firstStep.title}}
Descobreix en un minut el producte que més s'adapta a tu:
{{title}}
{{content.phone.title}}
{{content.phone.text}}
{{content.phone.phoneText}}
{{content.form.title}}
{{content.form.text}}
{{content.form.success.title}}
Descobreix en un minut el producte que més s'adapta a tu:
{{title}}
{{content.phone.title}}
{{content.phone.text}}
{{content.phone.phoneText}}
{{content.form.title}}
{{content.form.text}}